Global undervisning nr. 8, 2001

Mad som globalt udsyn

Ideer til Indskolingen

På tom mave

Idé: Tager man en tur rundt i verden behøver man bare gå til folks spiseborde, for at få at vide om de er fattige eller rige. Mad er sammen med ilt og søvn anbragt nederst i Maslows behovspyramide. Først efter disse behov er opfyldt kan man tale om alle de andre behov, som danske børn kender til. Men når man er fattig, har man ikke engang mad nok. Så går børnene i skole på tom mave, og det betyder, at de ikke får så meget ud af undervisningen. Denne aktivitet giver danske børn en mulighed for at opleve denne sammenhæng og måske tænke lidt over, hvad behov egentlig kan bestå i.

Organisering: Gruppearbejde

Oplæg 1:
1. Aftal i klassen, at alle elever ikke spiser morgenmad en dag. De må gerne drikke vand eller te med sukker, inden de kommer i skole. Følg op på aftalen i løbet af formiddagen ved at snakke i klassen om, hvordan det er at arbejde på tom mave?

2. Efter den første dobbeltlektion går eleverne i skolekøkkenet og bager chapati i mindre grupper - opskriften passer til grupper på fire. Når chapatierne skal spises som formiddagsmad, kan de serveres med te og frugt til.

Oplæg 2:
Når maden er klar kan man udvide aktiviteten ved at give eleverne forskellige mængder af maden:

1. Opdel klassen i to dele: de rige og de fattige, og lad de fattige elever være fire om at dele en chapati og drikke vand fra hanen, mens de rige får en chapati hver, med frugt og te til.

2. I en efterfølgende snak kan følgende stikord måske bruges:

Chapati – indiske pandekager

(kan kopieres til eleverne)
Til 8-10 pandekager bruges:
200 g hvedemel
200 g fuldkornshvedemel
½ tsk. salt
ca. 2½ dl lunkent vand
frugt
te

Sådan skal I gøre:
1. Bland mel, salt og lunkent vand.
2. Ælt dejen godt.
3. Lad dejen hvile et lunt sted i ca. 1/2 time. Ælt dejen et par gange, mens den hæver.
4. Del dejen i 8-10 lige store dele. Form hver af dem til en lille bolle, og klap eller rul dem ud til tynde pandekager.
5. Steg chapati-pandekagerne på en tør pande ved middel varme. Kommer der luftbobler i chapati, mens de steger, så pres dem flade med et stykke stof. Steg chapati ca. 5 min. på hver side.

bulletHvad betyder mad for mennesker?
bulletHvad er et retfærdigt land?
bulletHvad er rigdom?
bulletHvad er fattigdom?

Diamanten

Idé: Børn er blevet et købedygtigt publikum, hvilket gør, at de får påduttet en lang række behov, som de er lette ofre for. Men hvordan fastholder man evnen til at kunne mærke efter inderst inde, hvad der betyder mest for én - hvad man ikke kan leve foruden – og måske også derved en større forståelse for menneskers behov andre steder i verden?

Organisering: Klassen, individuelt og parvis.

Oplæg:
1. Eleverne kommer hver især med deres forslag til, hvad de ikke kan leve foruden. Læreren samler alle forslag i små tegninger på tavlen.

2. Eleverne vælger herefter hver især de seks vigtigste ting/behov, og tegner hvert af behovene på et stykke papir.

3. Eleverne hjælper nu parvis hinanden med at få lagt hver deres behovspyramide. Øverst ligger det vigtigste, herunder de to næst vigtigste og i bunden af pyramiden ligger de tre mindre vigtige.

4. Øvelsen afsluttes med, at nogle af eleverne fortæller resten af klassen, hvorfor deres pyramide ser ud, som den gør, og om der er ting/behov, de er blevet overraskede over, at de har behov for/godt kan undvære.

Denne øvelse kan tilpasses forskellige aldersgrupper. For de ældste elever kan man introducere Maslows behovspyramide og dele klassen op, sådan at nogle elever arbejder med behov ud fra faktiske forhold for danske unge, mens andre elever arbejder med behov ud fra faktiske behov for unge i udvalgte u-lande. Hertil er der hjælp at hente i Klode 95 – et idékatalog (se materialer til læreren).

 

Foto: MS, Peter Bischoff

Aktuelt emne:
Introduktion
Ideer til indskoling
Ideer til mellemtrin
Ideer til de ældste
Materialer til de små og mellemste
Materialer til de ældste
Skønlitteratur
Materialer til læreren