Global undervisning nr. 26 (2005)
Dilemma- og
demokratiundervisning:
Global Island
Undervisningsideer
til 8.-10. klasse
Tips
til at arbejde med dilemmaer
Ved selv at være part i
en diskussion og argumentere for sine synspunkter oplever eleven
hvad fælles spilleregler og åbenhed om uenigheder betyder for den
enkeltes involvering, indflydelse og accept af det endelige
resultat. Det kan give eleven vigtige indblik i demokratiske
spilleregler og processer.
Formål:
At
øve argumentation, diskussion, at vurdere en sag fra
flere sider og at tage stilling til dilemmaer.
Fag: Dansk.
Tidsforbrug:
Fra 20-30 minutter til en-to lektioner pr. øvelse,
afhængig af hvor krævende de emner I vælger at
diskutere og undersøge er. |
Indhold:
1. Dilemmaøvelse
2. Argumentation
3. Den varme stol
AKTIVITETER
1. Dilemmaøvelse
Eleverne
får hver en kopi af mulighederne der ligger til højre og til
venstre på skemaet her. Med plus og minus skal de afkrydse
udsagnene ud fra deres egne værdier, holdninger, behov, ønsker og
interesser. De skal vælge side rent fysisk ved at stille sig til
venstre eller højre i lokalet.
Når
eleverne har valgt side, kan læreren spørge dem om den vigtigste
grund til at de valgte som de gjorde. Hvad var det største plus?
Kan suppleres med spørgsmål om hvad man frygtede mest, og hvad der
fik det største minus? På den måde kan de bl.a. få drøftet om
plus eller minus vejede tungest, om det var et tilvalg eller et
fravalg. Det kan være en indfaldsvinkel til at tale mere generelt
om hvad der får os til at vælge side, vælge noget frem for noget
andet. Hvad gør et valg vanskeligt, og hvad kan blive afgørende i
en valgsituation? Hvis der opstår en tydelig forskel på pigers og
drenges valg, kan det også inddrages i diskussionen om værdier og
holdninger.
(Opgaven
er hentet fra www.globalisland.nu)
Til
eleverne
I
skal hver især forestille jer at I er med i en gruppe af unge
rejsende. I er i et fremmed land hvor I har mødt hinanden. I har en
lokal guide med. På et tidspunkt kommer I til en bjergvæg som I
ikke kan komme over. I skal vælge mellem at gå til højre eller
venstre.
I
spørger guiden om de to muligheder. Det er på forhånd tydeligt at
I ikke kan blive enige i gruppen. I kan ses igen hvis I ønsker det,
fordi vejene mødes længere fremme.
I
skal hver især prøve at sætte plusser og minusser ud for de
forskellige muligheder der er
ved at gå den ene eller den anden vej. Hvilken vej får flest
plusser ud fra ønsker, interesser og behov? Tænk over hvad I har
givet det største plus og det største minus.
I
skal hver især forestille jer at I skal træffe et valg på
baggrund af følgende oplysninger:
Hvis
du går til venstre:
-
Din
rejsekammerat, som du følges med på hele rejsen, har valgt
denne vej.
-
Der
er fare for at blive smittet af en sygdom som du ikke er
vaccineret mod.
-
Stien
er stejl og vanskelig, men meget kortere end den anden.
-
Naturen
er utrolig flot, og der er gode chancer for at se sjældne dyr.
Der er også slanger og skorpioner.
-
Man
kan komme til at bo hos den lokale befolkning i deres huse –
og det er billigt.
-
Der
er floder overalt hvor I kan bade og få drikkevand.
-
Der
er to deltagere du har været oppe at skændes med. Du føler at
de vil danne klike. Din gode ven synes de to er o.k.
-
Der
er ikke nogen på dette hold som du har sproglige problemer med.
Du kan tale med dem alle sammen.
Hvis
du går til højre:
-
Du
er lige ved at blive kæreste med én som har valgt denne vej.
-
I
kan risikere at møde banditter som kræver penge for at lade
jer passere.
-
Vejen
er jævn og let at gå, men den er meget længere end den
modsatte vej.
-
Der
ligger nogle spændende små landsbyer der er enhver fotografs
drøm. Der er mange kunsthåndværkere som sælger deres tøj,
smykker, knive og andet meget billigt. Du kan komme hjem med
noget helt særligt.
-
I
skal bo i telt eller under åben himmel da de lokale ikke ønsker
at have rejsende boende.
-
I
skal købe drikkevand og bære det fordi I ikke kan være sikre
på vandet hos de lokale.
-
Din
værste konkurrent til din kæreste har valgt denne vej.
2. Argumentation
Denne øvelse
giver eleverne indblik i argumentationsformer og -teknikker. Klassen
kan vælge en aktuel konflikt fra medierne. Diskussionen kan
organiseres som en form for byråd hvor nogle elever forbereder
argumenter for to forskellige holdninger. De to holdninger præsenteres
først som rene udsagn for eller imod en sag. Det kan fx være om
det skal være lovligt for civile danske statsborgere at deltage i
befrielseskrige i andre lande, eller om dansk udviklingsbistand skal
gå til lande der kun tillader piger begrænset adgang til
uddannelse.
Alle
i klassen stemmer for eller imod. Stemmefordelingen skrives op. Dernæst
holdes de forberedte indlæg for de to forskellige holdninger.
Efter
en fælles diskussion stemmer klassen på ny for eller imod.
Eleverne vil kunne aflæse om argumentationen og diskussionen har ændret
på tallene fra den første afstemning, om nogle har skiftet
holdning.
Som
afslutning drøftes spørgsmål som: Hvad virker i en argumentation,
hvad giver et argument værdi, hvordan kan du overbevise andre,
hvordan bliver du overbevist af andre? Hvem bliver der lyttet mest
til i diskussioner i klassen, og hvad kan grundene være?
(Opgaven
er hentet fra www.globalisland.nu)
3. Den varme stol
Denne
øvelse kan bruges til at belyse interessekonflikter. Inviter to
interviewpersoner (evt. på to forskellige dage) med diametralt
modsatte synspunkter til at snakke om et givent emne. Gæsterne
anbringes i “den varme stol” – fx en tilhænger og en
modstander af abort, EU, flygtningepolitikken i Danmark etc.
Besøget
kan struktureres med et halvtimes oplæg fra gæsterne, hvorefter
eleverne går i grupper for at diskutere og formulere spørgsmål.
Endelig slutter besøget i en blanding af samtale, dialog og
diskussion mellem elever og gæster. Sæt gerne to-tre timer af til
besøget.
Efterfølgende
kan eleverne gengive debatten ved dels at referere gæsternes
synspunkter loyalt, dels afgøre hvad de hver især selv mener.
Hvilke synspunkter og argumenter er de bedste – og hvorfor?

|