Global undervisning nr. 17 (2003)
U-landsbistand til børn
Man ligger som man har redt,
eller hvad skal vi med
u-landsbistand?
Af Bettina Gram
Nød og elendighed tårner sig op foran
tv-skærmen: krigens ofre i Irak, palæstinensiske børn ramt af
israelske soldaters kugler på Vestbredden i Israel, sultende børn
i Etiopien…
Trænger de nødlidendes smerte ud igennem
skærmen, eller forbliver den lukket inde i flimmerkassen?
Reaktionerne i de danske stuer er mange: "Det er forfærdeligt,
men jeg kan ikke holde ud at se på det," fastslår den
følsomme som må slukke eller zappe væk. "Det er
forfærdeligt, det må der gøres noget ved," siger humanisten
der ikke vil lade stå til. "Hvad skal jeg dog stille op med
det, jeg kan jo ikke gøre noget," udbryder den afmægtige.
"Verden er af lave, og man ligger som man har redt," siger
den egoistiske.
Danskerne og bistand
Danskernes bevæggrunde til at give
u-landsbistand, også kaldet udviklingsbistand eller
udviklingshjælp, er mange. I takt med skiftende politiske
strømninger og regeringer ændrer holdningerne sig, også til
bistanden. Under den tidligere regering var bistandshjælpen inde i
varmen: Danmark gav en procent af sin bruttonationalindkomst (BNI)
til hjælp til fattige lande – FNs minimumsanbefaling ligger på
0,7 procent. Dermed lå vi i top som det land der gav den største
procentdel af sin BNI til udviklingsbistand. Under den nuværende
regering er u-landsbistanden røget ud i kulden og ramt af
nedskæringer – til fordel for skattelettelser og bedre
sundhedsvæsen til danskerne selv.
Men hvad siger befolkningen? "En
undersøgelse af holdninger til u-landsbistand og
miljøbistand" fra februar i år viser at syv ud af ti danskere
mener at niveauet af offentlige udgifter til u-landshjælpen er
passende eller for lavt. Seks ud af ti mener at der er råd til at
betale både for de ældre/syge og for bistanden, og seks ud
af ti er imod skattelettelser hvis disse finansieres gennem
besparelser på bistanden. Undersøgelsen er gennemført af Mette
Tobiasen, adjunkt ved Aalborg Universitet, i samarbejde med firmaet
AC Nielsen AIM..
Indgange til børn og unge
Et er hvad voksne læser, ser og mener om behovet
for hjælp til verdens fattigste. Noget andet er børn og unges
forhold til emnet. Hvordan ser sagen ud fra deres øjne, og hvilke
muligheder har de for at tage stilling og handle derefter?
Med dette nummer af Global Undervisning
ønsker vi at give jer forskellige indgange til at arbejde med emnet
u-landsbistand. Det handler om at åbne elevernes øjne mod
omverdenen og give dem mulighed for at forholde sig til
jævnaldrendes liv i andre lande. Ideen er at give danske børn et
indblik i de enorme forskelle i børns levevilkår og muligheder –
og forklare årsager dertil – og at sætte dem i stand til at
diskutere udviklingsbistand som et middel til at mindske
ulighederne.
God fornøjelse med materialet!

|