Folkestyret
Det danske demokrati, folkestyret, bygger på
tanker, der blev udviklet i Europa i løbet af 1700-tallet.
Ideen var, at magten i samfundet ikke skulle udgå ovenfra, fra
en enevældig konge, men nedefra, fra folket. Alle mennesker er
født lige og frie og har derfor den samme ret til at deltage i
valg til Folketing, amtsråd og kommunalbestyrelser.
For blandt andet at forhindre magtmisbrug
deles magten i Danmark – og de fleste andre vestlige
demokratier – i tre uafhængige organer:
Magtens
tredeling
- Den lovgivende magt – Folketinget
(i andre lande kaldet parlament) har retten til at
udstede love
- Den udøvende magt – regeringen
har ansvaret for, at Folketingets beslutninger og
love bliver ført ud i livet
- Den dømmende magt – domstolene
har ansvaret for at bedømme, om landets love bliver
overholdt
|
Det er et vigtigt princip for folkestyret, at
det politiske system skal være åbent og gennemskueligt for
borgerne. Det bliver kontrolleret og kritiseret af borgerne
gennem medierne, borgerne har ret til indsigt i sagerne, og så
kan de klage til Folketingets Ombudsmand eller domstolene, hvis
de føler sig dårligt behandlet. Det er Folketingets opgave at
føre kontrol med regeringens arbejde. Hvis et flertal af
Folketingets medlemmer synes, at regeringen har begået så
alvorlige fejl, at den eller en af ministrene bør gå af, kan
de vedtage et mistillidsvotum. På samme måde har
statsministeren mulighed for at udskrive Folketingsvalg, når
han eller hun er utilfreds med opbakningen fra Folketinget.
Valg
Der findes to hovedprincipper for parlamentsvalg: flertalsvalg i
enkeltmandskredse og forholdstalsvalg.
Flertalsvalg i enkeltmandskredse betyder, at
den kandidat, der får flest stemmer i den enkelte kreds, er
valgt, mens alle andre stemmer i kredsen går tabt. Populært
kaldes valgsystemet "vinderen tager det hele" eller
på engelsk: "the winner takes it all". Fordelen er et
nært forhold mellem valgkredsen og deres kandidat, fordi hver
kreds har ét medlem i parlamentet. Ulempen er, at parlamentets
sammensætning ikke afspejler vælgernes holdninger på
landsplan, og det er svært for små partier at blive
repræsenterede i parlamentet. Man bruger blandt andet dette
valgsystem i Storbritannien og i flere tidligere engelske
kolonier.
Forholdstalsvalg betyder, at pladserne i
parlamentet fordeles efter partiernes andel af stemmerne set på
landsplan. Fordelen er, at parlamentets sammensætning afspejler
vælgernes holdninger, mens ulempen er, at der ikke er så tæt
forhold mellem vælgerne og de valgte kandidater. Man bruger
blandt andet en form for forholdstalsvalg i Danmark – dog i en
kombinationsform, hvor man har bevaret ideen med lokale
opstillingskredse.
Folketinget består af
179 medlemmer.
- Grønland og Færøerne vælger
hver 2 medlemmer.
- I Danmark vælges i alt 175
medlemmer – 135 kredsmandater og 40
tillægsmandater
Se en uddybende forklaring på,
hvordan mandaterne fordeles på Folketingets
hjemmeside. |
En lov bliver til
Ideen til en ny lov kan komme mange steder fra. Den kan komme
fra personer uden for Folketinget, den kan komme fra medlemmer
af partierne uden for regeringen, og den kan komme fra
regeringen selv. Det er dog kun regeringen og medlemmerne af
Folketinget, der kan fremsætte lovforslag for Folketinget. De
fleste lovforslag kommer fra regeringen.
1. behandling |
Når ideen er blevet formuleret til et
lovforslag, skal forslaget fremsættes på et møde i
Folketingssalen i det, man kalder første behandling.
Her diskuterer medlemmerne de principielle ting ved
forslaget. |
Udvalgene |
Efterfølgende vil forslaget blive
behandlet i et udvalg. Folketinget har 24 faste
udvalg, der tager sig af hvert sit særlige
arbejdsområde. For eksempel findes der et skatteudvalg,
et socialudvalg, et sundhedsudvalg og et
uddannelsesudvalg. Derudover kan der nedsættes særlige
udvalg, hvis det fx er nødvendigt i forbindelse med
enkeltsager. Udvalgene består af repræsentanter fra de
forskellige partier. Deres vigtigste opgave er at
undersøge alle forhold i forbindelse med et forslag til
en ny lov, men derudover følger de også mere generelt
med i, hvad der sker på hvert deres faglige område.
Udvalget stiller ofte spørgsmål til ministeren for det
område, der har at gøre med lovforslaget. Resultatet af
udvalgets arbejde med forslaget skrives ned i det, der
kaldes en betænkning, som så sendes til anden
behandling i folketingssalen. |
2. behandling |
Ved anden behandlingen i
Folketingssalen kan Folketingets medlemmer komme med
kommentarer til lovforslaget i sin helhed og til detaljer
i det. Hvis udvalget er kommet med ændringsforslag til
forslaget, stemmer man om dem. Hvis der er tale om et
meget vigtigt eller indviklet lovforslag, vil forslaget
blive sendt tilbage til udvalget igen, ellers går man
direkte videre til tredje behandling. |
3. behandling |
Ved tredje behandlingen i
Folketingssalen forhandler man og stemmer om
ændringsforslag, hvis der er nogen. Derefter kan man
forhandle om det samlede lovforslag. Til sidst stemmer man
om den endelige vedtagelse af forslaget. Det er langt fra
alle lovforslag, der bliver vedtaget. |
For at en lov kan blive vedtaget, skal over
halvdelen af medlemmerne være til stede i Folketingssalen og
deltage i afstemningen.
Som en del af deres arbejde kan udvalgene
holde en høring om et bestemt emne, hvor de inviterer
eksperter, repræsentanter fra interessegrupper eller andre til
at komme og dele deres viden og synspunkter. Derudover plejer
ministerierne at sende ideer til lovforslag ud i det, man også
kalder høring, hvilket vil sige, at andre ministerier,
interesseorganisationer (fx fagbevægelsen, miljøorganisationer
eller arbejdsgiverforeninger) og lignende bliver bedt om at
komme med skriftlige kommentarer til forslaget.
|