Skolebestyrelsen
Et møde mellem ildsjæle
Når danske forældre beklager, at de ikke
har nok indflydelse på deres børns skole, preller det af på
gæsterne fra Afrika.
Palle Nielsen er frustreret. Han er formand
for skolebestyrelsen på Skansevejens Skole i Nørresundby.
Valgt sidste år, fordi han var parat til at gøre et stykke
arbejde for at gøre skolen endnu bedre. Og han knokler for
sagen. Han spæner til møder, læser masser af papirer, og
næsten dagligt er han på skolen for at drøfte stort og
småt med skoleinspektør Wagner Foldberg. Men trods den store
indsats synes Palle Nielsen ikke, at han og den øvrige
skolebestyrelse har nok indflydelse på skolens liv:
"Alt er stort set afgjort, inden det
når vores bord: Folketinget har med folkeskoleloven lagt
snævre rammer for undervisningen, og byrådet
bestemmer suverænt, hvor mange penge vi kan bruge. Og så er
der ikke meget råderum tilbage til skolebestyrelsen. Vi kan
da presse og påvirke, men ikke beslutte noget," siger
han, og de fire andre medlemmer nikker.
Konklusionen kommer, da de otte i "Demokratibussen"
en aften snakker demokrati i danske folkeskoler med Palle
Nielsen og de øvrige forældrerepræsentanter. Og så er det,
at Rita Drania Popo
reagerer. Hun har lyttet med særlig interesse, for hun har
været lærer i 23 år hjemme i Uganda, før hun blev valgt
til det lokale amtsråd og fik det politiske ansvar for
sundhedsvæsenet i et område med 800.000 indbyggere. Nu
læner hun sig frem i stolen:
"Det er langt fra første gang, jeg
hører danskere sige, at I ingen indflydelse har. Men I har da
masser af indflydelse,
når jeg sammenligner med forældre i Uganda. I har adgang til
at se budgetter og regnskaber og få alle mulige
informationer, så I kan tage de sager op, I ønsker - både
over for skolens ledelse og lokale politikere. I kan gå til
pressen, hvis I er utilfredse, så de ansvarlige bliver nødt
til at lytte til jer. De muligheder har forældrene slet ikke
i Uganda, hvor skolelederen mange steder kan manipulere med
forældrene, fordi de hverken kan læse eller skrive."
Magt til eleverne
Gladys Maseko fra
Zimbabwe undrer sig også over, at så mange danskere siger,
de ingen indflydelse har:
"Hvordan bliver beslutninger så egentlig truffet?"
spørger hun og tilføjer, at danske borgere har mere
indflydelse, end borgerne i
hendes hjemland tør drømme om at få.
Men hverken Gladys Maseko eller Rita Popo
bebrejder de danske skolebestyrelsesmedlemmer deres
frustrationer. Tværtimod beundrer de det engagement, som
frustrationerne er en udløber af:
"Det er en stor styrke for skolen at have en gruppe
forældre, der følger så levende med. Det må være
inspirerende for både inspektøren og lærerne med den
opbakning," bemærker Rita, der også synes godt om, at
skoleeleverne har repræsentanter i skolebestyrelsen:
"Vi hørte, da vi besøgte skolen
tidligere på dagen, at eleverne i danske skoler ikke kun skal
lære et bestemt pensum, men også forberedes til at være
aktive borgere i et demokratisk samfund, og så er det kun
naturligt, at de allerede oplever at få medbestemmelse i
skoletiden. I vores skoler er der alt for megen
undertrykkelse," mener Rita Popo.
José Mario
Pineda Tobar bemærker, at demokrati fremmer beslutninger,
som folk føler sig ansvarlige over for, mens hård disciplin
og strenge straffe fører til et råt og afstumpet samfund,
som han kun kender det alt for godt hjemme fra El Salvador.
Af journalist Jesper Heldgaard, november
1999

|