Diskussionsforslag
Materialet Demokrati – Danmark set med
andre øjne indeholder mange afsæt for diskussioner om
demokrati og demokratiopfattelse. I engelskundervisningen vil
det også være en mulighed med udgangspunkt i materialet at
forholde sig til det engelske sprog, som det bruges og tales i
tidligere kolonier. Endelig kan materialet også være et afsæt
for en bredere diskussion af kulturmøde og kulturforskelle. Her
findes et par eksempler på, hvordan materialet kan bruges til
videre arbejde. Under materialer er
der forslag på litteratur, videoer og andre materialer, der
bidrage til diskussionerne.
Grundloven:
Den danske Grundlov har
eksisteret i mere end 150 år og er ikke blevet ændret
grundlæggende i sin opbygning siden.
- Hvad kan grundlovens opbygning og
rækkefølgen af indholdet, hvor Kongens rolle kommer før
borgernes, sige os om demokratiopfattelsen i Danmark for 150
år siden i forhold til i dag?
- Hvad siger grundloven om monarkens rolle og
magt i demokratiet, og hvordan stemmer det overens med din
viden og din opfattelse af, hvordan den er i praksis i
dagens Danmark?
- Ifølge § 56 er folketingsmedlemmer
udelukkende forpligtede over for deres egen overbevisning.
Hvad betyder det i praksis, og hvilke fordele og ulemper er
der ved den bestemmelse?
- Hvad siger grundloven om de grundlæggende
menneskerettigheder som ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og
religionsfrihed?
Demokratiopfattelse:
- Hvor i casene
og synspunkterne
finder I eksempler på, at de otte demokratigæster
har mødt sider af det danske demokrati og danskernes
demokratiopfattelse? Med udgangspunkt i Hofstedes
undersøgelse af kulturforskelle
kan I diskutere, hvilke værdier og normer forskellene i
holdningen er udtryk for.
- Hvad er det fx udtryk for, når Rita Popo
fra Uganda bliver forbavset over, at det er let at få
danske politikere i tale, og når der generelt i gruppen er
stor forundring over, at en borgmester skænker kaffe for
gæsterne?
- På hvilke områder er demokratigæsterne
kritiske over for den måde, tingene foregår på i Danmark,
og er I enige eller uenige i deres kritik?
- Er I fx enige i, at danskerne ikke
interesserer sig for hinandens velfærd, eller at danske
forældre burde bruge mere tid på deres børn?
- Er I enige i, at eleverne ikke har respekt
for lærerne, eller at danske børn og unge mangler
udfordringer, fordi staten tager sig af alting?
Unge og demokrati:
Flere steder i materialet nævnes det,
at unge danskere ikke er så engagerede i demokratiet på alle
dets niveauer som ældre generationer.
- Hvordan stemmer det overens med jeres
opfattelse og erfaringer?
- Hvor mange af jer er fx medlemmer af og
aktive i en forening eller organisation? Hvilke erfaringer
har I med det?
- Hvor mange har stemt ved folketings- eller
kommunalvalg, eller ville have gjort det, hvis I havde
stemmeret?
- Er I enige med de konklusioner, 15 unge
danskere er kommet frem til på en workshop om unge
og demokrati?
- Hvad mener I, at der kan gøres for at få
unge til at engagere sig mere i demokratiet?
På Dansk
Ungdoms Fællesråds hjemmeside under nyheder findes
der forskellige debatindlæg om unge og demokrati, der kan være
inspirerende.
Det engelske sprog:
Selvom alle demokratigæsterne taler engelsk nok til at kunne
deltage aktivt i turen rundt i det danske samfund, er der stor
forskel på, hvordan de formulerer sig på engelsk. Læs et par
af hver af de otte gæsters synspunkter
igennem, og prøv at lave en vurdering af deres engelskniveau
ved at kigge på både ordforråd og de grammatiske fejl og
stavefejl, I støder på. I præsentationen
af hver af de otte gæster kan I se, hvad deres baggrund er, og
hvilke sprog der tales i deres hjemlande. Kan I se en
sammenhæng mellem personernes engelskniveau og deres baggrund,
og synes det at have betydning, om engelsk bruges som officielt
sprog i deres lande?
|