Kildekritik
Kildekritik på Internettet
Som med al anden informationssøgning er det også på
Internettet vigtigt at vide, hvordan man finder informationer,
og hvordan man læser dem kildekritisk. Der er ikke afgørende
forskel på de grundlæggende kildekritiske hensyn, som gælder
i den fysiske og den virtuelle verden.
Men Internettet er ikke blot et
verdensomspændende virtuelt bibliotek. Det er også en
skraldespand af mindre sandfærdige oplysninger, eftersom der
ikke sidder nogen bibliotekarer og afgør, hvad der skal lægges
ud til almen beskuelse, eller forlagskonsulenter, der vurderer,
om informationerne er værd at publicere. Hvem som helst kan i
princippet publicere på nettet og oven i købet med lidt
teknisk snilde få det til at se professionelt ud.
Internettet rummer mange anvendelige
informationer og er ikke til at komme udenom som kilde.
Desværre er vilkåret oftest, at man først må trawle sig
gennem en mængde propaganda og middelmådige kilder, før man
finder det, man søger. Det er denne rejse, der kan indledes
her.
Søgning
Der er stor forskel på, hvad man får ud af en søgning på
Internettet blandt andet afhængigt af, hvor og hvordan man
søger. Til søgning efter oplysninger vil man typisk bruge en
søgemaskine, mens man også til mere specifikke søgninger kan
bruge en fagligt opbygget portal. Man skal vælge søgemaskine
eller portal alt efter hvilken type information, man leder
efter.
Jubii.dk og Yahoo.com
er eksempler på emnestrukturerede søgemaskiner, der
søger på hjemmesider, som er tilmeldt søgemaskinen under det
pågældende emne. Resultatet af en søgning vil være en
oversigt over websteder. Man vil typisk bruge en
emnestruktureret søgemaskine, hvis man leder efter websteder,
der tilbyder en bestemt service eller bestemte informationer.
Det kan være, hvis man fx ønsker et overblik over rejser til
Nepal eller informationer om en bestemt branche. Hvis man fx
ønsker information om den danske korn- og foderstofbranche kan
man på Jubii klikke sig ind på Erhverv og Økonomi,
videre ind på Landbrug og derefter ind på Korn- og
foderstoffer, eller man kan bruge søgefunktion til at søge
på ordet foderstoffer.
Google.com og
Altavista.com er eksempler på fritekstsøgemaskiner.
Det vil sige, at de søger efter det ønskede ord eller den
ønskede tekststreng i teksten på hjemmesiderne. Altavista
søger på hjemmesider, den har registreret, mens Google søger
på registrerede sider på alle andre søgemaskiner. Resultatet
af søgningen vil blive vist som en oversigt over websider, der
indeholder den søgte tekst. Ved fritekstsøgning får man mange
hits, hvor ikke alt vil være relevant. Man risikerer også at
havne på et websteds underliggende sider, så det kan være
vanskeligt at bedømme, hvilken sammenhæng siden indgår i.
Hvis du er mere rutineret bruger af Internettet, vil du sikkert
finde, at Google har nogle funktioner, der gør det lidt lettere
at gennemskue, hvad det er for sider, den har fundet. Som navnet
på søgemetoden siger, vil man bruge fritekstsøgning til at
søge efter tekster om et bestemt emne, en person, et land, en
begivenhed eller andet. Ved fritekstsøgning er det vigtigt at
være så specifik som muligt, når man skriver det eller de
ord, man vil søge på, for at begrænse antallet af hits.
Når man skal bedømme webstedets indhold, er det en fordel at
finde frem til hovedsiden, hvor afsenderen typisk giver sig til
kende. Det gøres ved at skrælle internetadressen bagfra. Fx
kunne man tidligere finde på adressen www.ms.dk/Politik_presse/politik_papirer/globalisering.htm finde
en tekst med titlen "Folkestyret Globalisering". Ved
at slette adressen bagfra, kan man blive klogere på, at det er
et politikpapir fra Mellemfolkeligt Samvirke og på, hvad
organisationens politiske arbejde går ud på, og til sidst,
når der kun står www.ms.dk,
befinder man sig på Mellemfolkeligt Samvirkes hovedside.
Internetportaler er
websteder, der forsøger at tilbyde én samlet indgang til de
informationer og websteder, den enkelte bruger efterspørger alt
efter interesse og behov. Der findes mange former for portaler,
bla. brancheportaler, hvor en hel branche går sammen om at lave
en internetportal. Fx er landmandsportalen.dk en portal,
der forsøger at tilfredsstille danske landmænds behov for
oplysninger, mens danskehoteller.dk giver potentielle
hotelgæster en oversigt over hoteller i Danmark. Uland.dk
og Udviklingstal.dk er eksempler på portaler, som er
oversigter over relevante websteder for et særligt stofområde
– i dette tilfælde om u-landsforhold. Ni.dk (Nyhedsindex)
giver på samme måde en oversigt over websteder med aktuelle
nyheder.
Stil spørgsmål
Enhver hjemmeside er lavet med en bestemt hensigt. Denne hensigt
kan meget vel være at påvirke brugerne til at købe et givet
produkt eller overtage en bestemt politisk overbevisning.
Dertil kommer, at det kan være vanskeligt at
skelne en troværdig kilde fra en mindre troværdig. Selv
skolede journalister ryger nogle gange i vandet med begge ben.
For et par år siden forlød det fx i danske dagblade, at det
østrigske regeringsparti Frihedspartiet på sin hjemmeside
linkede til Ku Klux Klan og andre åbenlyst racistiske
organisationer. En falsk hjemmeside, der lignede Frihedspartiets
på en prik men havde et bogstav til forskel i internetadressen,
havde narret journalisterne.
Gymnasieelever er naturligvis ikke bedre
rustede end journalister. Man lader sig fx ofte snyde af, at en
hjemmeside ser professionel eller tjekket ud, men det borger
ikke i sig selv for kvaliteten af et websteds indhold. Et
fundamentalt problem på nettet er desuden, at de fleste
websteder er engelsksprogede og i øvrigt henvendt til voksne.
Stil spørgsmål til din kilde:
Hvem står bag?
Er afsenderen en virksomhed, offentlig myndighed, organisation
eller en privatperson?
Hvad er hensigten?
Ønsker webstedets indehavere at sælge, informere, uddanne,
underholde, påvirke eller fordreje et bestemt sagsforhold?
Hvor kompetent er kilden?
Hvad er kildens udgangspunkt for at vide noget om emnet? Er
ophavsmanden til den artikel, du har fundet om den danske
stenalder, universitetsforsker, entusiastisk hobbyarkæolog,
gymnasieelev eller en person, der af forskellige grunde ønsker
at dele sine holdninger med andre? Ofte er det nemmere at
arbejde med en kilde, som er skrevet af en jævnaldrende end en,
der er skrevet af en historieprofessor, alene af den grund, at
sproget er mere tilgængeligt. Men der ligger næppe den samme
research bag de to tekster.
Kan de ansvarlige kontaktes?
Er der angivet adresse, telefonnummer eller emailadresse nogen
steder?
Hvornår er webstedet sidst opdateret?
Hvis denne oplysning ikke er med, eller den seneste opdatering
ligger flere år tilbage, skal man være varsom med at sætte
sin lid til webstedets oplysninger.
Brug flere kilder
Netop fordi hver side har sin hensigt og baggrund for at skrive
om et emne, er det anbefalelsesværdigt at anvende flere
forskellige kilder. Når man sammenligner flere kilder om samme
emne, bliver man ofte opmærksom på forhold, man kan stille
spørgsmålstegn ved. Det er ikke sikkert, man finder det
endelige svar, men så har man i hvert tilfælde fået tænkt
sig om og netop erfaret, at sandheden ser forskellig ud, alt
efter hvem man spørger.
Genkend siden
De typer af sider, man bør ofre særlig opmærksomhed, kan
inddeles i tre kategorier:
Propagandasider
Man finder næppe den særinteresse, som ikke er til stede på
nettet. Nogle gange præsenterer de sig som åbenlys propaganda,
men ofte bliver budskabet serveret i en pædagogisk og
tilforladelig form. Hold derfor øje med propaganda i såvel
åbenlyse som mere skjulte former.
Kommercielle sider
Andre websteder har ikke til formål at sælge politiske
budskaber men derimod varer og tjenesteydelser. Com-domænet
(dvs. endelsen) indikerer som oftest, at der er kommercielle
interesser på spil.
Mange af firmaerne markedsfører produkter
henvendt til børn og unge. De tilknyttede hjemmesider skal
sjældent i sig selv bidrage til overskuddet, men er snarere en
del af den branding, som dominerer vore dages markedsøkonomi.
Firmaerne profilerer sig gerne med spil og anden underholdning
til de unge. Her gælder det om at være bevidst om, hvorfor
virksomhederne i sidste ende har valgt at lægge underholdning
på deres websted.
Fupsider
På Internettet finder man som nævnt også egentlige fupsider.
En af de mest berømte er en efterligning af hjemmesiden for Det
Hvide Hus i Washington. Den findes på adressen www.whitehouse.org,
mens den rigtige er at finde på www.whitehouse.gov.
Gov-domænet benyttes eksklusivt af amerikanske
regeringsinstitutioner, så her ser man endnu engang, at det
betaler sig at have lidt kendskab til, hvordan internetadresser
er strikket sammen.

|