Den første dag  
Didaktikovervejelser 
Diskussioner  
Kildekritik  
Kulturforskelle  
Kulturforståelse  
Links  
Materialer  
Projektopgaver   
Ungdomshuset    
 

 

 

 

Kulturforskelle

Hollænderen Gert Hofstede lavede i 1966 en spørgeskemaundersøgelse om menneskers værdier blandt de ansatte i afdelingerne af IBM-koncernen i 40 forskellige lande. På baggrund af det omfattende materiale har han opstillet fire elementer i menneskers værdiopfattelse, som kan bruges til at vise forskellene på værdier i forskellige kulturer. Normer og uskrevne regler for forholdet mellem mennesker, som i et land opfattes som naturgivne, vil i et andet land virke underlige og måske ligefrem uforståelige. Her beskrives to af Hofstedes elementer, som kan bruges til at analysere de indtryk, der kommer frem ved et møde mellem mennesker fra forskellige kulturer.

Magtdistance
Et kulturelement handler om magtdistance, og det vil kort sagt sige de normer, folk har for, hvordan forholdet er og bør være mellem overordnede og underordnede mennesker. Er der lille magtdistance i en kultur, vil det sige, at der ikke i menneskenes adfærd vil blive gjort stor forskel på overordnet og underordnet, mens en underordnet person i en kultur med stor magtdistance vil opføre sig med stor autoritetstro og respekt over for en overordnet.

Skemaet viser eksempler på de normer, der gør sig gældende i kulturer med hhv. lille og stor magtdistance. Der er her tale om yderpunkterne på en skala, hvor verdens forskellige kulturer i virkelighedens verden vil fordele sig ud over hele spektret.

Karakteristika for kulturer med lille og stor magtdistance:

Lille magtdistance

Stor magtdistance

Uligheder mellem mennesker bør reduceres til et minimum

Uligheder mellem mennesker forventes og ønskes

Forældre behandler børnene som jævnbyrdige

Forældre lærer børnene lydighed

Børn behandler forældrene som jævnbyrdige

Børn behandler forældrene med respekt

Lærere er eksperter, der videregiver upersonlige sandheder

Lærere er guruer, der videregiver personlig visdom

Elever behandler lærere som jævnbyrdige

Elever behandler lærerne med respekt

Underordnede forventer at blive taget med på råd

Underordnede forventer at få at vide, hvad de skal gøre

Privilegier og statussymboler er ikke velsete

Privilegier og statussymboler både forventes og er udbredte

Magtfulde personer forsøger at virke mindre magtfulde, end de er

Magtfulde personer forsøger at virke så magtfulde som muligt

Magt er baseret på formel position, ekspertise og evne til at belønne

Magt er baseret på familie eller venner, karisma og evnen til at anvende magt

Decentralisering er udbredt

Centralisering er udbredt

Religioner og filosofiske systemer lægger vægt på lighed

Religioner og filosofiske systemer lægger vægt på hierarki og lagdeling

Individualisme og kollektivisme
Et andet kulturelement handler om forholdet mellem individualisme og kollektivisme. Det skal forstås sådan, at en kultur med en høj grad af individualisme sætter det enkelte menneskes ret til privatliv og selvbestemmelse højere end fællesskabet, mens en kultur med kollektivisme typisk sætter fællesskabets behov højere end det enkelte menneskes. Igen er det vigtigt at være opmærksom på, at de normer, der kommer til udtryk i skemaet, udgør yderpunkterne på en glidende skala for verdens forskellige kulturer.

Karakteristika for kollektivistiske og individualistiske kulturer:

Kollektivistisk

Individualistisk

Mennesker fødes ind i udvidede familier eller andre gruppefællesskaber, der beskytter dem til gengæld for loyalitet

Alle opdrages til kun at sørge for sig selv og sin nærmeste familie

Identitet har basis i det sociale netværk, man tilhører

Identitet har basis i den enkelte

Børn lærer at tænke i "vi"-form

Børn lærer at tænke i "jeg"-form

Harmoni bør altid opretholdes, og direkte konfrontationer undgås

At sige sin mening er kendetegnende for et ærligt menneske

Kollektive interesser går forud for egeninteresser

Egeninteresser går forud for kollektive interesser

Grupper griber ind i privatlivet

Enhver har ret til privatliv

Holdninger er forudbestemt af gruppemedlemsskabet

Det forventes, at enhver har en personlig holdning

Staten har en dominerende rolle i det økonomiske system

Staten har en tilbageholdende rolle i det økonomiske system

Samspillet mellem magtdistance og individualisme
De 40 lande i undersøgelsen har fået point ud fra om svarene viste, at landet har stor eller lille magtdistance og høj eller lav individualisme. Hvis man placerer dem i et diagram, hvor x-aksen viser magtdistancen, og y-aksen viser høj eller lav individualisme, får man dette billede af Danmark og 11 andre lande eller landegrupper og deres placering på skalaerne for de to kulturelementer.

Landene / landegruppernes pointtal:

 

Magtdistance

Individualisme

Danmark

18

74

Østafrikanske lande

64

27

Sydafrika

49

65

El Salvador

45

19

Storbritannien

35

38

USA

40

91

Arabiske lande

34

89

Spanien

57

51

Frankrig

68

71

Israel

13

54

Sverige

31

71

Indien

37

48

Kilde: Fokus på kulturer – Introduktion til kulturforståelse, Anne Skaarup Rasmussen og Georg Bank-Mikkelsen, Systime, 2001