Projektforslag
Brug materialet i Demokrati – Danmark set
med andre øjne til projektarbejdet. Du kan tage
udgangspunkt i en af casene
og arbejde videre med emnet i dit lokalområde. Det kan fx være
ved at undersøge, hvordan din kommune
fungerer, eller hvordan beslutningerne på din skole
bliver truffet. Du kan også opsøge nogle af de lokale
foreninger og undersøge, hvordan deres interne demokrati
fungerer, og hvilke muligheder de har for at få indflydelse i
lokalområdet. Her er desuden eksempler på, hvordan temaet kan
inspirere til at lave projekt om demokrati.
Under materialer
er der forslag til litteratur, videoer og andre materialer, der
kan bruges i projektarbejdet.
Demokrati i andre lande
Undersøg, hvordan demokratiet
fungerer i et af de otte demokrati-gæsters
hjemlande. Det vil være oplagt at vælge Uganda,
hvor man har en anderledes model for demokrati. Af samme grund
findes der også en del materialer
om landet. Du kan vælge at inkludere forskellige aspekter af
demokratiet i din undersøgelse – for eksempel:
- Har det tidligere engelske kolonistyre haft
betydning for demokratiet i landet?
- Hvordan er landets lovgivende system
opbygget, hvordan fungerer det, og hvordan udpeges
medlemmerne?
- Hvordan får borgerne indflydelse på deres
lands styre på lokalt og nationalt plan?
Demokrati er et bredt begreb, så du vil
skulle definere ret præcist, hvilket område du vil fokusere
på i dit projekt og argumentere for, hvorfor det er relevant
for at forstå demokratiet i et andet land. Det er en god idé
at undersøge, hvilke oplysninger du kan få fat i om landet,
inden du vælger et fokusområde. Du vil kunne bruge materialet
i Demokrati – Danmark set med andre øjne til at
sammenligne med forholdene i Danmark.
Etniske gruppers deltagelse i demokratiet
"En stor del af de unge flygtninge og indvandrere [i
Danmark, red.] har svært ved at deltage i de demokratiske
processer. De har ikke ressourcerne til at engagere sig, og
samtidig føler de sig skræmte og uvelkomne. Hvis ikke deres
vilkår forbedres, vil det skabe grobund for alvorlige
konflikter", udtalte Osman Farah i en artikel
i MS-Revy nr. 6, år 2000. Han er selv ung flygtning og
medlem af MS’ minoritetsudvalg.
Brug din projektopgave til at undersøge,
hvordan etniske minoritetsgrupper er repræsenterede i dit
lokalområde – for eksempel:
- Har de indflydelse via
interesseorganisationer og etniske foreninger?
- Er de repræsenterede i udvalg eller råd i
kommunen?
Unges indflydelse
Formanden for Dansk Ungdoms Fællesråd Rasmus Hylleberg havde
følgende synspunkter om unge og deres demokratiske deltagelse i
Søndagsavisen den 4. november 2001 op til folketings- og
kommunalvalget:
"Kommunal og folketingsvalget er nu en
oplagt mulighed for at vise unge, at et demokratisk engagement
giver konkret indflydelse. Både i stemmeboksen og til
hverdag.
Det er nemlig ikke indlysende for alle unge. På den ene side
viser internationale undersøgelser, at danske unge har en stor
viden om demokrati og bakker op om de grundlæggende
spilleregler. På den anden side er valgdeltagelsen blandt
unge lavere end for resten af befolkningen. Det
repræsentative demokrati har svært ved at vække begejstring
blandt unge, der ønsker at forholde sig kritisk fra sag og
sag og er skeptiske over for ideologiske pakkeløsninger. […]
Heldigvis har forsøgene med ungdomskommuner vist, at det kan
lade sig gøre at forenkle tunge beslutningsprocesser og at
gøre den demokratiske proces mere gennemskuelig, hvis man
vil. Her har 17 kommuner arbejdet målrettet med at inddrage
unge. Unge har grebet muligheden for at få indflydelse på
det samfund og det lokale fællesskab, som de er en del af. De
har vist, at de både ønsker og magter at deltage aktivt og
ikke bare se passivt til fra sidelinjen. Forsøget har også
vist, at unge har mod på at deltage i meget mere end såkaldt
"ungdomspolitik". Unge er interesserede i
diskussionerne af både uddannelses- og fritidspolitik,
trafik- og erhvervspolitik, social- og boligpolitik, ja alle
de områder, som berører deres hverdag."
Brug projektarbejdet til at undersøge, hvilke
muligheder unge har for at få indflydelse i dit lokalområde
ved fx at interviewe kommunens ansatte, lokale politikere,
ungdomsorganisationer, og lokalt forankrede foreninger. Du kan
for eksempel vælge at fokusere på:
- Hvilke tilbud er der til unge i din
kommune, hvordan er de blevet til, og har unges haft
indflydelse på processen?
- Hvordan mener de forskellige parter, at de
kan repræsentere unges interesser?
- Lav en mini-meningsmåling blandt
repræsentanter fra forskellige sektorer i lokalsamfundet
(handelsstanden, industrien, landbruget, forældreråd,
beboergrupper, ældreråd, ungdomsorganisationer, de lokale
politiske partier etc.) om deres holdning til en
nedsættelse af valgretsalderen
til fx 16
år. Hvorfor synes de, eller hvorfor synes de ikke, at det
er en god idé?
- Lav en voxpop (kommer af det latinske vox
populis, der betyder folkets stemme) på gaden i dit
lokalområde. Stop folk og spørg dem om deres holdning til
at sætte valgretsalderen ned til 16 år. Del dine svar op i
efter alder for at få en idé om, hvordan svarene fordeler
sig på forskellige aldersgrupper.
På Dansk
Ungdoms Fællesråds hjemmeside under Nyheder kan du
finde forskellige udtalelser fra organisationen om unge og
demokrati, der kan være en inspiration.

|