Dansk kaffetørst  
Dyrkning  
Elefantmærket  
Forarbejdning  
Forbrugsmønstre  
Kaffe som livsstil  
Kaffefakta  
Kaffens historie  
Kaffens vej  
Krisen i Nicaragua  
Krisens årsager  
Markedskollaps  
Politisk forbrug  
Prisaftaler  
Prisdannelse  
Nicaragua: fakta  
Nicaragua: handel  
Nicaragua: kort  
  


 


 

 

Forbrugsmønstre

Der er mange ideer om, hvordan kaffe skal drikkes. Nogle vil have kaffen fra stempelkande lavet på bønner fra Blue Mountains på Jamaica. Andre drikker kaffe i litervis med kaffemaskinens sprutten til at melde, når den er klar. Andre igen sætter pris på det hurtige og lette og snupper en kop pulverkaffe. Og så er der dem, der mener, at kaffen skal drikkes på café og være eksotisk espresso, cappuccino eller café au lait, for ikke at snakke om kaffe med vanille- eller kanelsmag.

Kaffeforbruget i Danmark er faldet over de seneste 15 år, hvis man kigger på mængden af kaffe, der drikkes, men til gengæld drikker folk mange flere forskellige slags kaffe end tidligere. Der er nemlig kommet mange flere varianter på markedet at vælge imellem, både hvad angår kaffetyper og måder at drikke kaffen på.

De nyere tendenser i kaffeforbruget går to veje:
Enten skal det være en hurtig og let kop kaffe, eller også skal det være en kaffeoplevelse. Det er især unge mennesker under 30 år, der følger de nyere tendenser.

Kaffeoplevelsen
Folk, der går efter en kaffeoplevelse, drikker som regel ikke kaffe i store mængder. Men når de drikker kaffe, skal det være en særlig nydelse. Så skal det være en kaffe, de kender oprindelsen på, og det skal være kaffe tilberedt på en særlig måde. Man kan mødes med vennerne på en café, hvor man kan vælge mellem kaffe fra forskellige lande eller drikke kaffe, som man gør det sydpå – som cappuccino, café au lait, frappé eller andet. Men at kaffen skal være en særlig nydelse, spiller også ind i forhold til den kaffe, der bliver drukket i hjemmet. I supermarkederne og i særlige gourmet-butikker for kaffe kan man vælge mellem kaffe af forskellige sorter og fra forskellige lande. Alt sammen faktorer, der for kendere har betydning for smagen.

I løbet af de seneste år er mere end 100 nye kaffebarer skudt op i de større danske byer. I USA har kæden af Starbucks-cafeer haft stor succes med take-away kaffebarer, og det har inspireret en ny dansk kaffekæde, Baresso, til at satse på noget tilsvarende i Danmark. Det er Baressos plan at åbne i alt 100 nye kaffebarer inden for fem år. Mange af de nye kaffebarer tilbyder netop muligheden for at vælge mellem kaffe af forskellige typer og fra forskellige lande.

De hurtige kop
Den anden tendens går i en helt anden retning. For den hurtige kop kaffe i form af pulverkaffe er i voldsom fremgang. Det hænger for nogle sammen med den tendens, at alting skal foregå i højt tempo, men mange unge opfatter også kaffemaskine-kaffen som noget forældreagtigt, hvorimod især Nestle-koncernen har fået markedsført pulverkaffen Nescafé som nem og trendy.

Salget af pulverkaffe i Danmark er steget støt de seneste år, samtidig med at salget af kaffe generelt er faldet. 8,3% af alle kopper kaffe, der drikkes i Danmark, er pulverkaffe, og Nestlé-koncernen forventer, at salget vil fortsætte med at stige fremover. Det er især de helt unge kaffedrikkere, der drikker pulverkaffe. Mange unge anskaffer sig ikke en kaffemaskine, når de flytter hjemmefra, og resultatet er så i stedet, at de drikker pulverkaffe.

Det traditionelle forbrug
Men samtidig findes dog stadig det mere traditionelle kaffeforbrug, hvor man drikker mange kopper kaffe i løbet af en dag – på arbejdet og i hjemmet. Her er kaffen blevet en del af måltiderne (morgenkaffen) eller fungerer som 'hyggeelement' mellem måltiderne (eftermiddags- og aftenkaffen). På arbejdspladsen er kaffen på den ene side et fast element i manges små pauser og på den anden side en vigtig 'opkvikker'. Selvom der også på supermarkedets hylder er kommet langt flere typer kaffe at vælge imellem, så har prisen stadig den største betydning for valget af kaffe. I år 2000 blev 80% af den solgte kaffe solgt på tilbud.