Artiklen argumenterer for nødvendigheden af børn og unges udvikling af interkulturelle og demokratiske kompetencer.
Vi lever i en globaliseret verden hvor vores demokrati og samfundssystem er afhængigt af, at vi vil være i stand til at uddanne vores børn og unge til at begå sig i den på ansvarlig, solidarisk og fremsynet måde—at blive gode medborgere og verdensborgere. Væsentlige kompetencer er her interkulturel og demokratisk kompetence.
af Ellen Farr
For at ruste vores børn og unge til at tage aktiv del i samfundsudviklingen er det nødvendigt at undervisningen skaber sammenhæng mellem individet, det lokale/nationale og det globale samfund.
Det er en af skolens vigtigste opgaver at uddanne børn og unge til at kunne forholde sig ansvarligt og solidarisk til udviklingen i verden. Holdningen til omverdenen bør bygge på viden og kritisk selvindsigt samt åbenhed og respekt over for andre lande og kulturer. Derfor er interkulturel kompetence også en nødvendighed som god medborger.
Det er vigtigt at definitionen på godt medborgerskab ikke baseres på en etnisk dansk model, som om indbegrebet af et godt medborgerskab er etnisk-dansk medfødt, det bør snarere baseres på en universel eviggyldig verdensborgermodel. ”Endemålet for al opdragelse må derfor være at gøre mennesket til verdensborger. Hvordan denne ide konkretiseres i forhold til nutidens problemer er en væsentlig opgave for skolen. Derfor kan det ikke nytte noget at skolen lukker sig om sig selv, og kun giver børnene sans for lokale værdier.” citat af Professor Peter Kemp i DPUs nyhedsbrev.
Det at tænke og fungere demokratisk er ikke noget man kan læse sig til – det er noget man skal oplæres i. Man kan undervise i demokratiske grundprincipper og opnå en viden om dem, men hvis fx undervisningssystemet ikke er demokratisk opbygget, så bliver demokratisk adfærd ikke en del af elevernes bagage. Kun ved at afprøve demokratiske processer i praksis kan man finde ud af hvordan demokrati fungerer. Det gælder fx fordelingen af taletid mellem lærer og elever, organiseringen og fordelingen af arbejdet og endelig holdningen til eleverne som samarbejdspartnere i undervisningen, både i lærer-elevrelationen og blandt eleverne indbyrdes.
Aktuelle terrorangreb og trusler fortæller os imidlertid at demokrati ikke er noget som bare er der – det skal forsvares fordi det sættes på prøve hver eneste dag. Derfor er en af skolens vigtigste grundlæggende udfordringer også at opøve eleverne i demokratiske principper gennem skolens egen demokratiske måde at fungere på og gennem undervisningen. Formålet er at sætte fremtidens danskere i stand til at forholde sig ansvarligt, aktivt og kritisk til den politiske udvikling både ude og hjemme, for i en globaliseret verden kan disse to niveauer ikke længere skilles ad.
Arbejdet med de interkulturelle og demokratiske kompetencer starter helt fra indskolingen, mens begrebet medborgerskab først er relevant at arbejde med i de ældre klasser.
Jeg har nedenfor samlet forskellige undervisningsideer og øvelser som med fordel kan indgå i arbejdet med at udvikle kompetencerne for globalt medborgerskab samt samlet en lang række henvisninger til andre gode undervisningsmaterialer og links.
Viden og indsigt | Færdigheder | Værdier og holdninger |
Social retfærdighed og lighed | Kritisk analysering | Identitet og selvrespekt |
Forskellighed | Evne til at argumentere | Empati |
Globalisering og gensidig afhængighed | Evne til at udfordre uretfærdigheder og uligheder | Forsvar for social retfærdighed og lighed |
Bæredygtig udvikling | Respekt for mennesker og ting | Akcept af og respekt for forskellighed |
Fred og konflikt | Samarbejde og konfliktløsning | Omsorg for miljøet og indsats for bæredygtig udvikling |
Tillid til at mennesker kan gøre en forskel |
I tillæg til denne artikkel er udarbejdet en række øvelser. Disse ligger under lærermenuens punkt: Pædagogiske metoder.
Derudover findes baggrundsmateriale om medborgerskab hjemmeside med undervisningsideer om medborgerskab i verden